Een onverwacht ongelooflijke bijna afsluiting

9 augustus 2019 - Hansweert, Nederland

Vandaag vrijdag 9-8 eigenlijk voor het eerst regen in al die dagen. Die gekke zeeuwen gaan dan nog eens extra luchttrillingen maken om het water echt op hun boomgaard te laten vallen.... een techniek afgekeken van de gecontroleerde lawinemakers in de wintersport gebieden ? Veel geknal in elk geval... dat rijmt

vanwege de regen maar een alternatief programma met een auto-rondrit door oost zeeland en de daar geproduceerde delen van het deltaplan. Heel interessant. Ook nog stadjes las sint maartensdijk, tholen en sint philipsland bezocht en bewonderd. Via oa. philipsdam, grevelingendam en zeelandbrug op verschillende (ex-) eilanden uitgekomen met elk hun indrukwekkende geschiedenissen van inpolderingen,overstromingen, etc etc..... ook zeer leerzaam stuk over de tachtigjjarige oorlog gelezen die met de beeldenstorm, reformatie, spanjaarden, den briel, alva en unies van atrecht en utrecht een heel belangrijke invloed hebben gehad en nog hebben op de zeeuwse cultuur en sferen.

maar dat al valt in het niet bij een onwaarschijnlijke ervaring aan het eind van de dag. Moe gestreden van een relaxte dag, landden we in Kortgene, een dorp op Noord Beveland aan het veerse meer. Daar ontdekte mamma een zeer bijzondere eetgelegenheid achter een oude houtzagerij. Konden daar heerlijk buiten aan een tafeltje aan het diner beginnen. Mamma met een linzenschotel en ik met een biefstuk vd haas die je met je tong kon snijden. Tot zover weinig nieuws zou je zeggen,  afgezien van het feit dat we er een prima portugese rode wijn bij dronken...... totdat mamma aan een van de andere tafels een nicht van mij meende te herkennen. Zal wellicht niet alle lezers van deze blog wat zeggen, maar ging om de oudste dochter van de oudste broer van grootje. Respectievelijk Annemike Merx met haar man Ruud Hoytinck, dochter van oom Jan. Hadden ook hun dochter Collette en diens man bij zich. Via Annemieke hebben we in 1986 ons huis in St.O gekocht. Annemieke, Ruud en hun 3 dochters woonden toender tijd op de weg tussen Son en Nijnsel.

werd een heel gezellig weerzien, rijkelijk opgeluisterd door Cees, de eigenaar van de houtzagerij annex restaurant die weer een goede vriend van Annemieke en Ruud bleek te zijn. We wisten dat ze op een gegeven moment van Nijnsel naar Zeeland waren verhuisd. Wisten niet dat ze in Kortgene woonden, laat staan dat ze de houtzagerij als hun favoriete eet gelegenheid hadden....... kortom:toeval bestaat niet..... en het werd steeds gezelliger en later toen Cees de fles bols en zijn gitaar tevoorschijn haalde. Ruud noemde hem een Anarchist en tevens een beste vriend !!

morgen gaan we op de weg naar huis bij grootje langs en ze zal zeker blij zijn om dit verhaal te horen